close window

הוצאת דיבה בהליך גירושין

לשון הרע במשפחה:

הליכי גירושין, לעיתים קרובות, רווים בכעס ובמתח, שהרי יחסיהם של בני הזוג עלו על שרטון. הדבר משפיע מאוד על אופן התנהלותו של הליך הגירושין ובמקרים רבים, אנו נתקלים בסיטואציות אשר כל אחת מהן יכולה להוות עילה להגשת תביעה על לשון הרע על פי חוק, נסקור בקצרה את הסיטואציות השכיחות ביותר בסכסוכי גירושין:




משרד עורכי-הדין בן קרפל ושות', ממשרדי הבוטיק הידועים והמובילים בתחום דיני לשון הרע והגנת הפרטיות ומדורג בין המשרדים הידועים בדיני לשון הרע, במסגרת הדירוגים היוקרתיים Dun’s 100 ו - BDI. למשרד הצלחות מוכחות בניהול תביעות לשון הרע והגנת הפרטיות. בנוסף, עוסק המשרד בניהול משברים תקשורתיים מורכבים ובניהול סכסוכים שמקורם במרחב האינטרנטי. משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. 






תלונות שווא במשטרה:

הליכי גירושין מלווים לא פעם בתלונות שווא של מי מהצדדים המוגשות למשטרה, תלונות אלו מוגשות לרוב במטרה לטרטר ולהטריח את הצד השני, הפסיקה הענפה בתחום קבעה כי, תלונות שווא המוגשות למשטרה ואשר מתבררות ככאלו, עולות כדי הוצאת לשון הרע על פי החוק. בתי המשפט השונים רואים בחומרה התנהלות שכזו ולא פעם נפסקו פיצויים גבוהים לבן זוג אשר הוגשה כנגדו תלונת שווא במשטרה ללא כל בסיס. למידע נוסף קראו את המאמר - הגשת תלונת שווא במשטרה.


שיימינג ברשת:

לא פעם בוחרים בני הזוג בהליכי גירושין, לעשות שימוש אסטרטגי ברשתות חברתיות כגון: FACEBOOK ,WHATSUP ו - TWITTER, שם הם משמיצים את בני זוגם בפני מאות ואלפי גולשים אחרים, לרוב מיוחסים לבני הזוג מעשים פליליים כאלו ואחרים, התנהגות בלתי מוסרית, לפעמים מפורסמות תמונות משפילות של בני הזוג ואף סרטוני וידאו, גם את המקרים הללו, בתי המשפט רואים בחומרה ולא אחת נפסקו פיצויים גבוהים כנגד בן זוג שפרסם לשון הרע בפייסבוק אודות בן הזוג השני.


למידע נוסף אודות שיימינג וסכומי הפיצויים בתביעות שניהל משרדנו בתחום קראו על - שיימינג באינטרנט.


שליחת מכתבים למקומות העבודה של בן הזוג:

זוהי עוד דרך יצירתית בה בוחרים לא פעם בני זוג בהליך גירושין, במטרה לפגוע במשלח ידו של בן זוגם ולהשפילו בפני מעסיקיו ו/או עובדיו, שאז נשלחים מכתבים, לפעמים אנונימיים ולפעמים מכתבים שמיים, אשר מגוללים את סיפורו האישי של בן הזוג בתוספת 'סופרלטיבים' כאלו ואחרים, גם פעולה כגון זו נחשבת ללשון הרע במשפחה המגבשת עילת תביעה שיכולה להוביל לפסיקת פיצויים בסכום משמעותי. למידע נוסף על הפיצויים שניתן לתבוע לפי חוק קראו את המאמר על  - תביעת דיבה ללא הוכחת נזק


יצירת קשר עם משפחתו וחבריו של בני הזוג: 

פעמים רבות מחליט אחד מבני הזוג לעשות מעשה וליצור קשר עם משפחתו ומכריו של בן זוגו במטרה לספר להם כמה "עובדות" חדשות על יקירם. פעמים רבות פעולה זו נעשית גם כן כצעד אסטרטגי גרידא כנגד בן הזוג ובמטרה להלחיץ אותו ולפגוע בו. גם פעולה שכזו תוכל להיחשב כעילה לתביעה על הוצאת דיבה על פי חוק איסור לשון הרע, הדבר כמובן תלוי בתוכן הדברים שנאמרו ובתפוצה בה הם הופצו.


לשון הרע במשפחה - האבחנה בין דברים שמפורסמים במטרה לפגוע לבין דברים שנאמרים ברותחין:

לא אחת נקבע בפסיקה כי, קללות וגידופים שנאמרים בין בני זוג הנמצאים בהליך גירושין, אשר מלווה לא אחת במטענים רגשיים, לא ייחשבו כלשון הרע הסיבה לכך היא, שהאדם הסביר אשר היה מעיין בדברים ומודע לעובדה כי, בני הזוג נמצאים בהליך גירושין, בסבירות גבוהה לא היה מייחס משקל כלשהו לאמירות ולביטויים כפי שנאמרו. 


באותה נשימה, כאשר מפורסמים דברים אשר מטרתם הברורה היא להלום בבן הזוג, להשפילו ולפגוע בו באופן אישי, הדברים כמובן יכולים להיחשב כהוצאת דיבה ולהוות בסיס איתן לתביעת לשון הרע כנגד בן הזוג המשמיץ, הדבר יבחן לפי חומרת הדברים שפורסמו ודרך פרסומם. 


אמירות במסגרת הליך המשפטי: 

לא אחת אנו נשאלים האם התבטאויות אשר נאמרו במסגרת הליכים משפטיים בין בני זוג, יכולות לשמש כעילה לתביעה על פי חוק איסור לשון הרע?

התשובה לכך קבועה בחוק. כל התבטאות, בעל פה או בכתב, שנעשתה אגב הליך משפטי,  מוגנת מפני תביעת דיבה לפי חוק איסור לשון הרע. הדבר נכון גם לגבי הליך גירושין. פירוש הדבר הוא, כי אמירות המופיעות בכתבי הטענות והתבטאויות של הצדדים במסגרת דיונים בבית המשפט, לא יוכלו לשמש כעילת לתביעת לשון הרע. על פניו נראה כי קביעה זו של החוק איננה הוגנת, שהרי בהליכים משפטיים, בוודאי בהליך גירושין הרווי באמוציות, הצדדים יכולים להיפגע מאוד מהתבטאויות של הצד שכנגד. מידע נוסף בנושא ראה במאמרנו אודות לשון הרע בהליך משפטי.


מדוע אם כן קבע המחוקק כי הנפגע במצב זה לא יוכל להגיש תביעת לשון הרע?

הרציונל מאחורי ההגנה שקובע החוק הוא קידום חקר האמת. ללא הגנה מפני תביעה בגין הוצאת דיבה, לא יוכלו בעלי הדין ועורכי דינם, להציג את טענותיהם באופן חופשי ויידרשו לצנזורות שונות, אשר ימנעו את בירור עובדות המקרה. כמו כן כל הגבלה שכזו יכול שתמנע מהשופט, היושב בדין, לנהל את ההליך באופן חופשי כנדרש ממנו. על כן קבע המחוקק כי התבטאויות במהלך הליך משפטי, לא ישמשו עילה לתביעת דיבה.


לסיכום:

ההמלצה הראשונית והמרכזית היא כמובן לעשות כל מאמץ ולנהל את הליך הגירושין בצורה הוגנת, בלתי מתלהמת ובמטרה לסיימו במהירות האפשרית ובמינימום פגיעה לשני בני הזוג. מכיוון והעובדות בשטח מלמדות מציאות מעט שונה, אין ספור הליכי גירושין הופכים לסכסוכים משפטיים אמיתים, חשוב לדעת כי חוק איסור לשון הרע נותן סעד ומזור לאלו הנפגעים מבני זוגם כפי שתואר בהרחבה בעמוד זה.

בהתאם מומלץ לפנות לעורך דין לשון הרע, בעל ותק וניסיון רב בתחום וידע נרחב אודות ייצוג תובעים ונתבעים במקרים שהעילה להגשת תביעת דיבה נוצרת כחלק מהליך גירושין או בתוך המשפחה.




הוצאת דיבה בהליך גירושין
כל הזכויות שמורות ©
צור קשר
שלח